U bent hier:  Home > 2016 | Visioenen van Vaart > PROGRAMMA ALGEMEEN > Explanade

Explanade

Zuidoost-Brabants Dichters-en Schrijversgezelschap

Explanade is opgericht door de Valkenswaardse huisarts in ruste A.W. Hoekstra in 1983.
Eer Explanade zijn huidige vorm kreeg, heeft het verschillende stadia doorlopen, waarbij de invloed van de in 2014 overleden Cees Uit den Boogaart een belangrijke rol speelde.
De naam Explanade is ontstaan omdat de eerste bijeenkomsten plaats vonden in het Café- restaurant Esplanade in Eindhoven. Na opheffing van dit restaurant werd het Explanade.
De bijeenkomsten vinden nu plaats op iedere eerste donderdag van de maand, uitgezonderd de maanden juli en augustus, in de bovenzaal van het café ‘De Wolderse Wever’ aan de Markt in Waalre. Ieder leest dan een kort verhaal of een gedicht voor. Deze teksten worden door de overige leden opbouwend becommentarieerd.
Het ledenaantal blijft beperkt tot twaalf of dertien dichters en/of schrijvers. Kandidaatleden dienen ter beoordeling drie teksten voor te leggen die gelezen en beoordeeld worden door  de ‘leescommissie.’
Om de paar jaar houdt Explanade een voorleesmiddag en presenteert daarbij een bundel met verhalen en gedichten van de leden. Ook koppelt Explanade zich aan activiteiten, zoals de in 2015 gehouden ‘Atelierroute’ van VAART, waarbij op de verschillende locaties gedichten werden voorgelezen.
In 2016 zal Explanade de expositie van de leden van VAART tijdens het Bloemencorso in de Hofnar opluisteren met gedichten. Deze tentoonstelling zal evenals het thema van het Corso
staan in het teken van het 500 jaar Jeroen Bosch met als titel ‘Fantastische Visioenen’.
Meer informatie over Explanade: http://www.Explanade.nl

Vaart in Antonis 2018