2017 | Project Agnetendalschool

'Kunst van kijken' in klas Dommelen

DOMMELEN - Een kunstproject kent basisschool Agnetendal uit Dommelen al een paar jaar, maarkoos nog niet eerder kwamen heuse kunstenaars afkomstig uit de eigen gemeente binnen de schoolmuren laten zien wat ze doen.

Uit: Eindhovens Dagblad, Harrie van Lieshout 17-03-2017

Workshops
Om vervolgens later in het traject ook daadwerkelijk met de kinderen aan de slag te gaan middels een aantal workshops. ,,Vandaag is de start van het project en het duurt tot aan de meivakschoolantie", vertelt leerkracht Margret Fiers, samen met collega Beppie Olde Engberink de drijvende kracht achter het project. ,,Er zijn nu tien kunstenaars hier op school die laten zien wat ze doen en welke materialen ze allemaal gebruiken."

,,Het is heel divers", vult Olde Engberink aan, ,,we hebben schilders en beeldhouwers, maar ook grafische kunst en fotografie. In een carrouselvorm maken ze kennis met al die kunstvormen. Kunst van het kijken hebben we het project genoemd. We willen de kinderen onbevangen laten kijken."  lees verder..............

Enthousiastschool
Stichting Vaart is erg enthousiast over het project. ,,We vinden het belangrijk dat kinderen heel gericht in contact komen met kunst", geeft Margriet Hennekens van de stichting aan.,,Veel ouders geven het niet aan ze door. Er waren binnen een mum van tijd tien leden bereid hier hun medewerking aan te verlenen. De kinderen reageren heel spontaan en betrokken."

,,De komende weken laten we al die indrukken terugkomen", gaat Fiers verder, ,,door bijvoorbeeld hschoolet maken van een magazine. Maar de kinderen gaan vooral ook zelf aan de slag met een kunstvorm die ze zelf uit hebben mogen kiezen. Dat gebeurt tijdens workshops die de kunstenaars komen geven. Uiteindelijk is het de bedoeling dat een selectie van de door de kinderen gemaakte werkstukken bij de kunstenaars in de ateliers komt te staan. Tijdens de atelierroute die de stichting in juni weer houdt, kan iedereen dan komen kijken. Zo hopen we ook de ouders te betrekken."school

,,We halen het nu naar binnen en straks gaat het naar buiten", besluit Fiers vol trots.