Stichting Vaart, de website van en voor Valkenswaardse kunstenaars

Brigitte Borsboom-de Vries

Mijn creatief verleden is begonnen op de kweekschool.
Door omstandigheden, ben weggelopen op het examen voor het vak handwerken, en daardoor extra mijn akte K (de ouderwetse handwerk juf) moeten halen.
Ik kwam bij een non terecht die mij in 2 jaar klaar moest stomen voor deze akte.
Als je denkt dat dit een saaie non was dan had je het mis, geenszins.
Zij leerde mij met allerlei materialen leuke en niet saaie opdrachten uit te voeren.
Tegen die tijd dat ik voor de klas stond was de handwerk juf verdwenen maar het creatieve zaadje was voor goed gepland.

Na een lang verblijf in het buitenland heb ik de draad weer opgepakt en in eerste instantie is dit in de bloemen geweest. Allerlei opleidingen gedaan waaronder ook Ikebana, de Japanse minimalistische kunstvorm van bloemen, takken en andere materialen.

Vanuit dit punt ben ik naar de Kunstacademie in Arendonk gegaan, nu 33 jaar geleden. Hier heb ik de ouderwetse opleiding gevolgd van veel tekenen en schilderen met olieverf en modellen. Tussendoor ook nog een uitstapje gemaakt naar beeldhouwen, gewoon omdat ik het leuk vond en
mij uit kon leven.
Na allerlei masterclasses ben ik waar ik nu ben: niet echt een 100% schilderes maar altijd zoekend naar nieuwe uitdagingen met allerlei materiaal en technieken.
Vooral de digitale foto art ben ik nu aan het onderzoeken. Men is nooit te oud om te leren!
BB

terug naar de deelnemerspagina